Magnus tankar

söndag, april 03, 2005

Läsarnas val - men vem bestämmer?

Några veckor efter lanseringen av Aftonbladets nya debattsida känner jag mig mest trött. Som läsare bjuds vi in till en debatt där vi själva får bestämma vem som ska skriva veckans debattartikel. Omröstning sker på Aftonbladets hemsida under rubriken
Läsarnas val. Jag hittar inte riktigt ord för vad jag tycker - andefattigt är nog det som kommer närmast. Det finns så förbannat många inslag av semidemokrati idag. Tyck-och-tryck-trenden är påtaglig. Detta är bara ytterligare ett inslag. Debattredaktörerna bestämmer vilka som denna vecka ska få chansen att bli erbjuden en debattplats, men erbjudandet sträcker sig definitivt inte utanför det etablerade och rubrikerna är redan satta.

När demokrati och omröstningar används som ett sätt att gömma sin egen oförmåga att hitta debattörer utanför det etablerade handlar det om feghet. Jag vill att Aftonbladet ska ha modiga debattredaktörer som arbetar hårt med att hitta vinklingar utanför det vanliga. Ge mig Belinda Olsson tillbaka! Det röstar jag för.

Ps. I veckans omröstning får vi välja på: Lars-Åke Lagrell, landshövding och fotbollspamp; Birgitta Olsson, mediaälskad radikalliberalfeminist; Göran Persson, hela Sveriges röda patriark samt Caroline Trapp, ordförande för landets i särklass dyraste minoritet.