Magnus tankar

måndag, april 04, 2005

Vad vet vi om Wallström?

I den stundtals riktigt intressanta diskussionsforumet Agenda-S diskuteras just nu huruvida Göran P bjuder in Margot W att rädda partiet eller om inbjudan är ett sätt att mosa henne. Diskussionen är föranledd av två artiklar i dagens kvällspress. (Jämför gärna Expressen med Aftonbladet.)

Jag vet inte alls svaret på detta, maktens vägar äro outgrundliga. Det jag vet är att det finns en påtaglig Perssontrötthet i partiet och en längtan till något annat. Detta något annat manifestar sig allt som oftast i personen Wallström. Wallström är ju snudd på oprövad i det nuvarande politiska landskapet och därför helt obesmittad av den sittande socialdemokratiska regeringen.

Men vad vet vi egentligen om alternativet Wallström? Jag minns inte så mycket av hennes regeringstid och inte så mycket av hennes framträdande i valrörelsen -98. Jag vet att hon står för en positivare syn på EU än partiets mittfåra, men inget om hennes eventuella inrikespolitiska agenda.

Populär är hon i alla fall, vår käre kommissionär, och det är ju inte att förakta. Men riskerar inte detta, för att citera en samtida minister med Margot W, att vara en fluga som går över?

Annars tycker jag en av de intressantaste delarna i Lena Mellins artiklar i dagens Aftonblad vara följande citat
Inte ens statsministerns förre partisekreterare Lars Stjernqvist delar Göran Perssons uppfattning

Statsministerns partisekreterare? Där slog hon huvudet på spiken, Mellin. Det är väl det som gör oss så trötta på Persson, hela partiet, jag hela den politiska arenan är hans. Skulle Margot W vara partiets statsminister eller skulle socialdemokratin fortfarande vara statsministerns parti, det är det som är knäckfrågan för mig och jag vill ha den besvarad innan jag gör vågen för någon enskild kandidat.