Magnus tankar

tisdag, maj 03, 2005

Om ditt och datt

Jag bjuder på några reflektioner ur kvällstidningarnas sköna värld, det är alltid lika fascinerande. Man får väl ta det i någon slags viktighetsordning.

Prins Albert har inte bara ett okänt barn utan två. Det framgår om man som jag läser bägge kvälltidningarna. I Expressen är det okända barnet en 13-årig dotter som heter Jazmin och bor i Palm Desert. I Aftonbladet är det okända barnet en 2-årig kille som heter Alexandre och bor i Paris. Det verkar som Ingemar Stenmark och Anja Persson kan andas ut. Monaco kommer att finnas kvar, även efter Albert.

Expressens ledarredaktör PM Nilsson startar blogg. Det är väl bra det. Jag gillar PM, han skriver bra och är ofta tydlig. Men han vill inte ha kommentarer på sin blogg och han länkar inte till några andra bloggare än de som jobbar på Expressen. Om han precis som PJ Anders Linder tänker använda sin blogg som envägskommunikation förstår jag faktiskt inte varför han besvärar sig. Han har ju redan ett envägsforum till förfogande.

Både Aftonbladets och Expressens ledarsidor kommenterar de borgerliga budgetarna som lades fram igår. Jag har vare sig läst dem eller sett presskonferenserna så jag ska vänta lite med att själv kommentera innehållet. Däremot konstaterar jag att när "push comes to show" så är det svårare att presentera ett enigt budgetförslag. Det är klart att alliansen är ett PR-trick, har någon någonsin trott något annat? Skickligare genomfört än någonsin får man ändå lov att säga, hittills.

Anna-Lena Lodenius skriver en viktig debattartikel på Aftonbladets oläsliga debattsida idag. (Tur att den finns på nätet) Debattartikeln visar rätt tydligt hur samhällets resurser oftast blir större för män än för kvinnor. I detta fall handlar det om att AMS spenderar 10 miljarder mer på arbetslösa män än på arbetslösa kvinnor. Det får en att fundera.

Jag hoppas att ni som läsare upplevde att viktighetsordningen i denna notis var upp-och-ner.