Många medlemmar missar makten
Den kommersiella världen tycks förstå det som folkrörelsevärlden har glömt bort – medlemskapets betydelse.Helle har helt rätt, och detta är den svenska representativa demokratins kanske enskilt största svaghet just nu. Men partierna kan inte klara sig undan genom att skicka glada SMS till sina medlemmar med budskapet "på onsdag har vi medlemsmöte i föreningen, titta gärna förbi". De måste för att locka till sig, och behålla medlemmar, ge medlemmarna produkten - makt.
Medan affärskedjor som Ica, H&M, On Off med flera betonar medlemskapets värde tonar partierna ned det.
Där affärskedjan kan erbjuda billig korv och gymmet spännade träningsmetoder kan och ska partierna erbjuda sina medlemmar makt. Men då krävs det att den delas. Makten är en absolut storhet, ska någon ha en del krävs det att någon annan avstår.
I dagens statsfinansierade partier behöver inte ledningarna dela med sig av makt till sin medlemmar för att få verksamheten att gå ihop. Detta uppfattar den någorlunda begåvade samhällsmedborgaren och passar sig för att skaffa ett medlemskap där alla pengar som skickas in, allt det engagemang det kostar att gå på partimöten koncentreras mot toppen utan att något ges tillbaka.
Medlemmarna i dagens partier saknar makt, däri ligger de sjunkande medlemstalen och uppgivenheten som ibland känns påtaglig. Ingen glättig broschyr, inga käcka sms i världen ändrar den saken.