Magnus tankar

onsdag, maj 04, 2005

Vilka är de viktigaste hjältarna i historien?

Herregud, jag har knappt kunnat sova. Vilken underbar, oskuldsfull, vacker, kunskapstörstande och lite naiv fråga. Vilka är de viktigaste hjältarna i historien? Man önskar ju verkligen att Google gav den som sökte på frågan ett vettigt svar. Men det tror jag inte. Google börjar med att föreslå en länk till Maoistiskt Forum. Nu är ju hjältebegreppet ganska svårt. "It's all in the eye of the beholder". Den enes hjälte är ju någon annans tyrann. Men man vill ju så gärna kunna ge ett svar på en sådan fråga.

Så låt oss göra lite avgränsningar. Vad menar vi med viktig hjälte, och vad menar vi med historien? Med viktig hjälte antar jag att vi avser en person som genom egen drivkraft och extraordinära insatser förändrat och/eller förbättrat livet för en stor mängd människor. Med historien antar jag att vi, i dett fall, avser verifierbara händelser i förfluten tid och personer som inte längre finns bland oss. Hjältebegreppet utesluter då tillexempel inte Noa, ni vet han med arken, däremot utesluts han av historiebegreppet i detta fall. Hans existens är inte verifierbar. Jesus måste betraktas som något av ett gränsfall så låt oss för enkelhetens skull leta bland personer födda mellan år 0 och 1900. Det här drabbar en del potentiella asiatiska hjältar vill jag understryka, men det får vara så den här gången.

Sen kan man väl dela in hjältar i lite olika kategorier. Folkens hjältar som slagits för befrielse, vardagshjältarna som varit rätt person på rätt plats, de dumdristiga hjältarna som testar gränserna för vad människan kan åstadkomma är några förslag. Utifrån de kategorierna kan man ju börja göra listor.

Folkens hjältar

  • Jesus Kristus
  • Salah al Din
  • Engelbrekt Engelbrektsson
  • August Palm
  • Martin Luther King
  • Mahatma Gandhi

Vardagshjältar

  • Den där lille pojken i Holland som stoppade in ett finger i vallen mot havet (vad hette han, fanns han?)
  • Varje person som tar en HLR-kurs hos Röda Korset
  • Alla frivilliga i Läkare utan Gränser

Dumdristiga hjältar

  • Salomon August André
  • Amundsen
  • Thor Heyerdahl
  • Jurij Gagarin
  • Niel Armstrong

Jag upptäckte att det var svårt att sätta namn på vardagshjältarna, men jag tror ändå att jag nominerar den kategorin till historiens viktigaste hjältar. Två dikter med hjälteanknytning har surrat i mitt huvud medan jag skrev det här. Jag pillar ner dom också för eftertankens skull.

Kung Karl, den unge hjälte,
Han stod i rök och damm.
Han drog sitt svärd från bälte
Och bröt i striden fram.
"Hur svenska stålet biter,
Kom, låt oss pröva på!
Ur vägen, moskoviter!
Friskt mod, I gossar blå!"

...

Där slog så stort ett hjärta
Uti hans svenska barm,
I glädje som i smärta
Blott för det rätta varm.
I med- och motgång lika,
Sin lyckas överman,
Han kunde icke vika,
Blott falla kunde han.

(Två verser ur Esaias Tegnérs Karl XII)

Jorden kan du inte göra om.
Stilla din häftiga själ!
Endast en sak kan du göra:
en annan människa väl.
Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer.

(Stig Dagerman)

Berätta gärna för mig vilka du tycker är historiens viktigaste hjältar.