Magnus tankar

tisdag, maj 24, 2005

Vältränad men tydlig debatt

Mitt första spontana intryck från den här debatten blir ändå att det är otroligt hur vältränade de två kombatanterna var. Blickarna in i kameran, de repetitiva budskapen, attackerna, riposterna, ja det var som att se en bättre balett på Broadway. Det kommer bli en kul valrörelse.

Jag tyckte Persson var stark. Ett tydligt budskap grundat i tydliga värderingar bar långt. Jag ger ändå gärna Reinfeldt en poäng i att argumentationen tenderade att handla väl mycket om den moderata politiken.

Reinfeldt var också bra, men det märktes att han har haft en period av smekmånader bakom sig nu. Jag tyckte han verkade lite skakad av att faktiskt möta på hårt motstånd för första gången.

Det som totalt oroar mig mest är att kontrahenterna talade så lite om hur vi ska få nya jobb i Sverige. Den som formulerar ett trovärdigt och slagkraftigt program på det området kommer att få en bra start in i valrörelsen.