Magnus tankar

torsdag, april 21, 2005

Kolla dessa medlemssiffror

Inom borgerligheten pågår just nu kampanjen "Rädda skattebetalarnas förening". Det är väl rimligt. Den gamla borgerliga propagandamaskinen är hotad av extremhögern i Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna. Jag har skrivit lite om detta tidigare, här och här.

Det som gör mig lite betänksam nu är det höga medlemsantalet som redovisas i et flertal krönikor, ledarsideartiklar och nyhetsdito. Ta till exempel Marie Söderqvists krönika från gårdagens Expressen där påstår hon att Skattebetalarnas förening har 130 000 medlemmar. Det är verkligen inte kattskit. Det är ungefär lika många medlemmar som alla de borgerliga politiska partierna ihop.

Och ändå känner jag inte en enda människa som säger sig var med i den föreningen. Jag frågade en borgerlig ledarskribent om denne var med eller kände till någon som var med. Svaret var nej.
Jag har frågat mina borgerliga vänner om dom är med eller känner någon somn är med, svaret är nej. Var finns de 130 000 medlemmarna? Vore det inte intressant för medierna att granska?