Magnus tankar

torsdag, april 28, 2005

Möte i cyberrymden

Det visade sig att cyberrymden bodde i riksdagens hus, Gamla Stan, Stockholm, igår. Där förkroppsligades för någon timma eller så fem vänsterbloggare (alla män) med stark socialdemokratisk anknytning. Efter en liten stund så anslöt sig också en kvinna. Det var Jonas, Michael, Anders, Urban och jag och sen kom Karin.

Jag tror inte alls att bloggvärlden har detta överskott av män i vanliga fall, men kanske blir det lite värre när det handlar om politiska bloggar. Är det så? I så fall varför?

Nåväl, där satt vi och utböt erfarenheter från bloggvärlden. I mitt fall är ju erfarenheten rätt begränsad, jag har bara hållt på denna månad själv. Det blev också rätt uppenbart att vi hade lite olika mål med vårt bloggande. Där riksdagsledmöterna söker ett forum för direktkontakt med sina väljare och sin hembygd, var vi några stycken som använder bloggen friare, som en ventil för de egna åsikterna. Det är ju bara som det ska vara. För egen del känns det naturligt att deklarera min politiska hemvist, men denna blogg är ett forum för mina åsikter och inte partiets. Det blir ju lite annorlunda för de som är förtroendevalda.

På vänstersidan av bloggosfären behövs det fler bloggare. Jag tycker det är uppenbart att debatten i cyberrymden dessvärre inte avspeglar opinionsläget hos folket. Samtidigt tror jag ju att bloggandet är ett kraftfullt opinionsbildningsverktyg. Det behövs motkrafter till den hårda marknadsliberalismen som regerar på nätet.

De motkrafterna kan och ska se olika ut. Men jag tycker att folkvalda som inte inser och tar möjligheterna till direktkommunikation med väljarna gör sig själva en rejäl björntjänst. Sitter man och väntar på att partiorganisationen ska ta några initiativ i en modern kommunikativ riktning, ja då väntar man nog förgäves.

Förhoppningsvis sprider sig nu ringarna på vattnet och inom kort tror jag vi har många aktiva socialdemokrater som debatterar och gör sina värdringar synliga, även ute i cyberrymden.