Magnus tankar

lördag, april 16, 2005

Viktigt val för KDU

I dagens DN under vinjetten "Rakt på sak" intervjuas Charlie Weimers, huvudkandidaten till ordförandeposten i KDU, kristdemokraternas ungdomsförbund. (Jag hittar ingen länk just nu, kompletterar med det om det dyker upp någon.) Charlie är en tuff kille, en hårdför värdekonservativ förespråkare som inte vill ha något som helst daltande från partiets sida. Det är uppenbart att det viktigaste på Charlies agenda är att distansera sig från den politiska mitten och risken till samarbete med socialdemokratin. Så här säger han om vad som skiljer honom från motkandidaten Ella Bohlin:
Jag betonar tydligare än Ella att kristdemokraterna måste arbeta för en borgerlig regering efter valet. Vi har också olika uppfattningar om till exempel förslaget om en straffskatt på fett- och sockaerhaltiga produkter. Jag anser att vi måste gå emot regeringens förmynderifasoner. Ella Bohlin delar inte den uppfattningen.

Fett och sockerskatt, nä det går jag inte på. Skillnaderna ligger snarare i att Weimers är en utpräglad konfliktbenägen högerman och har mycket mycket svårt för politik som ens andas socialt hänsynstagande. Att denna Ella Bohlin skulle vilja samarbeta med en socialdemokratisk regering får väl bara raskt skrivas in på debattknepskontot "guilt by association".

Om jag skriver i denna blogg, det som också står i intervjun, att Nationaldemokraterna hyllar denna kandidat som också varit initiativtagare till det nationalistiska nätverket Engelbrekt, så gör jag väl mig själv delvis skyldig till samma debattknep men det är värt att sägas ändå.

När Weimers argumenterar för ett borttagande av lagen om hets mot folkgrupp tas bort börjar man fundera.
Jag vill att lagen om hes mot folkgrupp ska tas bort. I fallet med pingstpastor Åke Green var det tydligt att yttrandefriheten står högst. Möjligheten att döma någon för uppvigling till brott räcker bar mot högerextremister som vill hetsa mot folkgrupper. det är principiellt viktigt att man i en demokrati ges möjlighet att uttrycka sina åsikter. Då kan man också ta en öppen debatt med högerextremisterna.

Om nu domen mot Green faktiskt visade att yttrandefriheten står över lagen om hets mot folkgrupp, vad är då problemet? Är det månne så att hetslagen är ett aber för Weimers när han ska in på den nationella politiska arenan? Eller är det en present till hans gamla polare i Engelbrekt? Högerextremister utan hår ska dömas för uppvigling, högerextemister med stärkt krage eller slips, ja det är fina killar.

Jag vet ingenting om denna Bohlin, men jag är verkligen glad att det finns en motkandidat.

Heja Ella!