Magnus tankar

fredag, maj 27, 2005

Hur blir man CUF-ordförande?

Fredrick Federley heter en kille som har ett jättestort sinne för humor. Det han tycker är roligast i världen är skämt där man driver med politiska motståndare och försöker förringa deras engagemang och deras åsikter. Kryddar man det med lyteskomedi och skämt om motståndarnas utseende och själförmögenheter så blir det extra kul.

Bara för att glädja honom har jag här sammanställt en lista över de kriterier du behöver uppfylla för att bli ordförande i centerns ungdomsförbund, CUF.
  • Du måste komma från landet
  • Du får inte ha någon respekt för dina politiska motståndare
  • Du måste okritiskt hylla marknadsliberalismen
  • Du måste tycka att moderaternas partiledare är en lämpligare kandidat till statsministerposten än centerns
  • Du måste tycka som Dick Erixon och bör inte formulera en egen politisk agenda
  • Du måste anse att det är bara åsikter som överenstämmer med dina som är "ideologi"
  • Du måste vara poppig och söt

Gud va kul vi kan ha det i politiken!

När jag tänkte efter så var det här inlägget inte kul alls och visade mest på att jag i mina sämsta stunder nedlåter mig till att skriva smörja. Jag tror faktiskt att man för att bli ordförande i CUF behöver engagemang, politisk lidelse och övertygelse, jävlar anamma och en förmåga att samla och leda ungdomar. Ungefär de egenskaper som krävs för att bli minister i en socialdemokratisk regering med skillnad för vilka värderingar man brinner för. Demokrati, tolerans och respekt för andra till exempel.