Magnus tankar

onsdag, maj 25, 2005

Vi är inte ensamma

Mitt under debatten igår, jag tror knappt någon märkte det, säger Göran Persson något av det vackraste jag vet. "Ingen människa är en ö"

Vi hör ihop. Åsiktskillnader, åldersskilnader, skillnader i kön och etnicitet är förgängligt. Vi hör ihop, centerpartister, syndikalister, unga pojkar, erfarna kvinnor, Fredrik Reinfeldt, du, jag och Robert Mugabe. Om det finns något jag verkligen skulle vilja kunna förmedla med denna blogg så är det just den eftertanken, lite då och då. Här kommer ett utdrag ur John Donnes Meditation XVII.
Ingen människa är en ö, ingen är helt ensam för sig, envar är ett stycke av kontinenten, en del av det hela. (...) Varje människas död gör mig mindre, eftersom jag är en del av mänskligheten, och sök därför aldrig att få veta vem klockan ringer för. Den ringer för dig.