Magnus tankar

fredag, maj 13, 2005

Lite småplock innan helgen

Samlar ihop lite smått jag funderat på att blogga om i veckan, men som inte riktigt kvalat in till att bli ett eget inlägg.

Det finns en telefon som går till djävulen och när man ringer på så svarar han som så... "Det finns ingen abbonent på detta nummer, vär vänlig kontrollera numret. Djävulen har bytt telefonnummer. Odjurets tal är inte längre 666 utan 616 allt detta enligt nya studier av det äldsta bevarade exemplater av Johannes uppenbarelse. Jag vet faktiskt inte om detta har någon praktisk betydelse i vardagen, men det är ju lite intressant ändå. Kan det vara en dålig nyhet för företaget Shoeline på Horn(s)gatan 66 (!) i Stockholm med numret 6160000?

Tim(e)ing is everything vet vi som håller på med informationsspridning. Jag vet inte vad man ska säga om det faktum att Annika Billström dyker upp som omslagsflicka på Time magazine. (Via Annikas blogg.) På måndag verkar det som det drar ihop sig till ett avgörande i slaget om Stadshuset. Flera hyfsat tunga kvinnor i Stockholms arbetarekommun framför kritik på dagens DN-debatt. Aftonbladets Mats Engström tar på ledarplats tydlig ställning för Billström. I lunchekot kan man höra intervju med Billstömkritiska röster. I Kungsholmens Folkblad, organ för den lokala partiföreningen där stadshuset ligger, kan man läsa Håkan Walléns krav på Billströms avgång. Mina partikamrater varkar vara helt överens om en sak. Denna byk ska tvättas offentligt i media, men där slutar tydligen koncensus för dagen. En sak är jag i alla fall glad över och det är att det nu hörs fler röster än Annikas och hennes vänner i denna debatt. Det ger en bättre möjlighet att ta ställning i denna soppa.

Farfar är 95 år ung och i eftermiddag far jag ner till Göteborg för att fira honom. För något år sedan flyttade han från sitt enplanshus till en lägenhet 1 1/2 trappa utan hiss. Jag är så imponerad av livskraften i den mannen och hoppas att jag har fått ärva lite.

Upplands-Bro inför skatt på regn, eller en så kallad regnavgift för sina invånare. Ibland tar kreativiteten i skatte- och avgiftsfrågor lite väl stora svängar. Hanteringen av dagvatten är väl ändå någonting man betalt för i kommunalskatten?