Magnus tankar

torsdag, maj 19, 2005

Med Grönings blogg i centrum

Ibland är världen lite lätt surrealistisk. Som idag. Jag gick in på Lotta Grönings blogg på Aftonbladet och läste en intressant bloggning om vad vi egentligen menar med "centrum" när vi använder ordet i det politiska språket. Lotta uppmanade oss läsare att bidra med våra definitioner och mejla henne. Lite senare på bloggen skriver hon att hon kommer igen imorgon (läs idag) för att redovisa de definitioner hon fått in.

När jag kom in på hennes blogg hade hon alltså publicerat båda dessa inlägg och jag själv, som tyckte att jag hade en intressant tanke om saken, mejlade henne. Nu när jag tog mig tid att gå in på Lottas blogg igen så har hon publicerat mitt mejl rakt av. På sitt sätt kan man säga att jag bloggat på Lotta Gröning blogg - det är ju lite crazy. Så här ser Lottas bloggning ut. (Det kan ju inte vara något problem ur upphovsrättsynpunkt att jag klipper in hela bloggningen, det är ju jag som skrivit den...)
Här kommer några kommentarer till min fråga om centrum.

Först en kommentar från Magnus som också har egen blogg

Hej Lotta, lång tid inget se.
Du ställde en fråga om vad vi menar med centrum som politisk kliché. För egen del är bilden som dyker upp i huvudet en person, en sak eller en åsikt som placeras i en monter mitt på ett torg för att beskådas av alla andra som står i en ring runtomkring. Patienten i centrum, medborgaren i centrum, värderingar i centrum, moral i centrum osv. En i grunden ganska obehaglig bild som mest visar på ett ovanifrån- (eller runtomkring-) perspektiv. Medborgaren som objekt. Läskigt.

När jag jobbade i regeringskansliet hade vi internt en ganska infekterad debatt om det finns någon skillnad på "medborgarperspektiv" och "medborgarfokus". Jag menade att det gjorde det, en stor skillnad. Utformar man politiken utifrån ett medborgarperspektiv är det med medborgaren som subjekt, ett inifrån och ut eller nerifrån och uppperspektiv. Utformar man politiken med ett medborgarfokus inträffar det rakt motsatta. Då är det apparaten som ser på människan och försöker anpassa sig.

Som slutsats säger jag detta: Vi måste ha fokus på att sätta medborgarperspektivet i centrum! Om du hajjar

En ganska bra bloggning om jag får säga det själv. Jag väntar nu med spänning på Lottas egna tankar kring användandet av ordet centrum och vilka slutsatser hon dragit av alla de svar hon rimligtvis har fått. Jag hoppas vi får se en sådan redovisning.

Men samtidigt är det en gnutta problematiskt det här med bloggar utan en rimlig kommentarfunktion. På Grönings blogg hamnar man i något slags allmänt diskussionsforum utan koppling till enskilda inlägg eller postningar om man trycker på "Diskutera". Det är svårt att följa kronologi och ämnen. Istället blir det för Lotta Gröning att ta till dessa inklippta mejl i bloggen. Det är knepigt som läsare av bloggen att ta ställning till om jag vill mejla in. Huruvida det jag skriver publiceras eller inte blir ju helt godtyckligt behandlat. I detta fall hade jag inte en tanke på att hela mejlet skulle bli publicerat, jag ville bara väcka en tanke hos Lotta inför hennes sammanställning om ordet centrum. Uppenbarligen lyckades jag med det, men vem är det nu som står för texten ovan, är det jag eller Lotta Gröning? Och när folk trycker på knappen diskutera och får frågan "Håller du med Lotta Gröning?" vem är det då de egentligen håller med - eller mot?