Magnus tankar

onsdag, maj 18, 2005

Vad sa Möller egentligen?

Den legendariske socialdemokratiske socialministern och sociala ingenjören (tre social på så kort tid är nästan rekord - nu blev det fyra:-)) har ett mycket berömt citat som handlar om att man ska ta tillvara skattebetalarnas pengar på bästa sätt. Googlar man efter citatet får man en väldigt massa olika varianter. Jag är ute efter originalet och vid vilket tillfälle han yttrade de berömda orden. Jag utlyser härmed en tävling. Den som först presterar ett korrekt citat med tidpunkt och tillfälle för dess första yttrande eller publicering bjuder jag på en öl på en trevlig krog i Stockholmsområdet!

Här följer några alternativa varianter jag hittat.

Alternativ 1

Varje ineffektivt använd skattekrona är en stöld från de fattiga.

Alternativ 2

Varje förslösad skattekrona är en stöld från de sjuka och fattiga.

Alternativ 3

Varje skattekrona som förslösas är en stöld från folket

Alternativ 4

Varje felanvänd skattekrona är en stöld från folket.

Alternativ 5

Varje slösad skattekrona är en stöld av folket


Jag har hittat minst 20 andra varianter på detta citat och har inte en susning om vilket som är det rätta. Snälla hjälp mig!!!