Magnus tankar

söndag, maj 29, 2005

Tankar om böcker

Som syntes i förra inlägget så fick jag ett kedjebrev om böcker av Fredrik på Torg33. Nu är det dags att svara.

1. Hur många böcker äger du?
Tja, jag å jag. Visserligen var det jag som släpade med mig flest böcker in i boet, men idag har vi gjort en rejäl gallring och slängt bort alla dubbelexemplar och sånt. Det smärtade, jag gillar inte att slänga böcker, inte ens vattenskadade pocketböcker. Men, till svaret! Här hemma har vi i hyllorna ungefär 1200 böcker, kanske lite mer för det var något år sedan jag räknade. (Ja, jag har räknat) Dessutom ligger på vinden våra barnböcker och det kanske är en 4-500 stycken. De 1200 böckerna är fördelade på ungefär 60 procent svensk och engelsk skönlitteratur och 40 procent svensk och engelsk facklitteratur. Bland facklitteraturen dominerar samhällvetenskap, historia, arkitektur och språk.

2. Senast köpta bok
Det är en jättesvår fråga, eftersom vi är med i några bokklubbar och oftast glömmer att avbeställa böckerna. (Vi är drömkunder!) Jag tror att den senaste boken som kom hette Snowleg och är skriven av Nicholas Shakespeare. Jag läser den just nu, den har börjat bra. Senaste boken jag aktivt köpt var en dykguide till Oman.

3. Senast lästa bok
Senaste boken jag blev färdig med var en fantasybok av Stephen Donaldson, hans allra nyaste, som hette The Runes of the Earth. På nattygsbordet ligger boken av Nicholas Shakespeare, Stalin - den röde tsaren och hans hov av Simon Sebag Montefiore (som jag har skrivit om och som Urban på S-blogg recenserar idag), The complete book of Hold'Em Poker av Gary Carson och Svensk historia under vattnet - Vrak i östersjön berättar av Alexej Smirnov. Jag är en sån där typ som gillar att läsa många böcker samtidigt.

4. Fem böcker som betytt mycket för mig (som jag läst minst 3 gånger)
Det där blev också en svår fråga, det är nämligen inte nödvändigtvis så att det är böckerna som betytt mest för mig som jag läst om flest gånger. Ofta läser jag om böcker för att få lättsmält underhållning. Så jag listar 5 böcker som verkligen betytt nått för mig.
  • Det nödvändiga uppbrottet - en debattbok om 80-talets socialdemokratiska politik. (Därför att det var den första politiska bok jag läste och på många sätt har den kommit att färga vad jag tycker politiskt)
  • Sven Grassmans "Det plundrarde folkhemmet" och "Till en kvinnlig vikarie" därför att de lärde mig att man också måste ifrågasätta auktoriteter man litar på. (Jag räknar dom som en bok...)
  • CS Lewis Narniaböcker, för jag minns hur glad jag blev när jag fick en ny av mina föräldrar. Här skulle jag vilja räkna in en massa andra barnböcker som betydde mycket i min uppväxt mest i coming-of-age-kategorin. Böcker som på olika sätt belyste den svåra passagen från barndom till vuxenhet. Narniaböckerna får representera allt det.
  • Douglas Adams "Liftarens Guide Till Galaxen". Därför att med en klackspark ska livet egentligen levas.
  • A. A. Milnes Nalle Puh och Nalle Puhs hörna. Därför att min mamma samlade på dom. Därför att jag har böckerna på tiotals olika språk. Därför att ju vuxnare jag blir desto bättre blir de. Därför att Nalle Puh är utrotningshotad av Walt Disney som dragit in utgivningen av originalböckerna i massa länder för att kränga sin tecknade smörja. Därför att Nalle Puh är världens bästa bok.
5. Fem personer som jag skulle vilja svarade på de här frågorna också.
Jag skickar stafettpinnen vidare till