Magnus tankar

torsdag, april 28, 2005

Aktuellt i Regeringen?

På bloggen Promemorian kunde man för några dagar sedan läsa om sossarnas nya medlemstidning "Aktuellt i Partiet". Idag när jag kom hem så låg den i min brevlåda. Det kan vara värt att kommentera upplägget lite.

För något år sedan eller så lade partiet ner det ambitiösa medlemstidningsprojektet "Jalmar". Det var en tidning i magasinformat med klara journalistiska ambitioner. Jag tyckte det projektet var lovvärt även om jag faktiskt saknade knytningarna i reportagen till partiets vardagsarbete. Det grovjobb som görs av medlemmarna och fritidspolitikerna mellan valen fick mycket litet utrymme.

Efter Jalmar kom en partimegafonpamflett som fick namnet "Samtal". Rubriken var något av ett skämt, pamfletten inbjöd definitivt inte till samtal utan kändes som vilken reklambroschyr som helst, med copywritade texter som skulle föra ut centrala partiledningens och regeringens budskap. Uppenbarligen ville man höja ribban lite och nu ligger Aktuellt i Partiet framför mig på skrivbordet.

Det första som slog mig var att layouten är en direkt Rip-Off på Aktuellt i Politiken. Det är säkert ingen slump att man i den lilla plastpåsen som följde med tidningen hittade en faktura för AiP. Jag undrar hur många nya prenumeranter man lurar in på det sättet? För lur och marknadsföring kändes det som.

Min andra tanke fick jag när jag öppnade tidningen. Ingen av nyhetsartiklarna är underskrivna med namn av någon journalist. Ett typiskt tecken på en reklamtidning. Tre artiklar är undertecknade. Ledaren av Marita Ulvskog, ett inlägg av Göran Persson och en krönika av biträdande partisekreteraren Håkan Juholt. 34 av 46 personbilder föreställer ministrar eller före detta ministrar. 74 procent alltså. Ingen av tidningens artiklar kommer i närheten av partiets arbete på föreningsnivå. Det verkar inte finnas någon ambition till en mer djuplodande politisk debatt.

Uppenbarligen har man inte haft ambitionen att stärka medlemmarnas inflytande och makt genom denna tidning. Det är en stor fara när partiet betraktar sina medlemmar som valarbetare och inte ägare av partiet. Jag rekommenderar mina tidigare inlägg om detta till läsning. Du finner dom här och här.

Eftersom jag gärna skriver något positivt också vill jag säga att artikeln om Gävleborgs arbetarekommuners arbete med att upprätta kontakter med sina motsvarigheter i de nya EU-länderna var riktigt bra. Jag undrar vem som skrev den?