Magnus tankar

fredag, april 08, 2005

Motsatsernas attraktion

Åh vad det är spännade med denna vackra bloggvärld där alla tycker vad dom vill, jag är verkligen nyfrälst. Mest älskar jag att hitta råa raka motsättningar, att titta på ett problem från absolut helt motsatt håll. Kolla till exempel på vad Urban Lindstedt skriver om bensinpriset, ta ett djupt andetag och läs sedan på Dibbuk.

Wow, så olika åsikter och ändå har båda fel.:-) Urban har fel därför att han inte ser att bilen ger oss en så fantastisk individuell frihet. Det är faktiskt mycket civiliserat att helt själv kunna välja vart man ska åka. Anders på Dibbuk har helt fel för han tar inte hänsyn till vare sig miljöeffekter eller det faktum att oljan är en mycket snart slutkörd energiform som att det är helt rätt att ransonera med. Prisreglering genom skatter funkar utmärkt.

Däremot måste jag erkänna att trots min, i allmänhet stora, förkärlek för det höga skattetrycket så har jag lite svårt för energipoltikens skatter på skatter.