Magnus tankar

torsdag, april 07, 2005

Politik i svart och vitt

Min kompis Johan H ringde idag på förmiddagen och frågade om jag ville tjänstgöra på Stockholms arbetarekommuns årsmöte i helgen. Jag är hans suppleant i denna illustra församling. Jag vet inte riktigt, sitter just nu å funderar på vad jag ska svara. Å ena sidan så vill jag ju gärna se upplösningen på den konflikt som uppenbarligen utspelat sig kring Annika Billström. Å andra sidan tycker jag att den typen av personkonflikter som ligger till grund för konflikten förminskar politiken och förvandlar den till ett spel i svart och vitt. Jag vet att sanningen åtminstone går i gråskala och bäst vore om partiet hade ork att åstadkomma en sprakande färgskala av den politiska debatten. Just nu, i dessa ganska mörka dagar för arbetarekommunen, upplever jag emellertid alla katter som huvudsakligen grå.