Magnus tankar

lördag, april 09, 2005

Var rädd om Stockholms båtliv

Nä, det blev inget representantskap för mig. Jag får följa turerna kring Arbetarekommunens årsmöte i tidningar, tv och genom sms:en jag får från kamraterna som är där. Fredagen blev vad jag förstår mycket lugn, det tror jag resten av årsmötet bli också.

Istället för att delta i den politiska debatten i ABF-huset ska jag åka ner till mitt båtvarv och ta hand om Ellen, min finfina televerksoranga segelbåt. Ellen ligger just nu upptagen på ett varv vid Ulvsundasjön, ett attraktivt läge sjönära och nära Stockholms innerstad.

Stockholms småbåtsvarv är hotade av just detta. Båtklubbarna får allt svårare att hävda behovet av uppläggningsytor när staden växer. Kommunens stadplanerare har svårt att se värdet av ett levande båtliv nära stockholms innerstad. Den typen av folkrörelse som båtklubbarna utgör, där många tiotusentals stockholmare är aktiva kommer att få svårare att hävda sina intressen när markvärdet går upp.

Ändå vill man gärna ha båtarna i vattnet på sommaren. I de nya bostadsområden som byggs upp nära stränderna planeras alltid för båtplatser. Det är bra, men det krävs också plats för att förvara båtarna på vintern, jag hoppas verkligen att Stockholms politiker klarar av att värna varv och båtuppläggningsplatser nära staden. Det handlar om att rädda ett kulturarv och stadens karaktär som en sjöstad. På sjön ska det gå båtar.